Nákupné správanie na trhu s nehnuteľnosťami sa v prvom štvrťroku 2023 zmenilo. Kupujúcim už nejde o kúpu s vidinou okamžitého zhodnotenia novostavby, ale hľadajú produkt, ktorý čo najviac vyhovie ich potrebám za primeranú cenu. Za prvý štvrťrok 2023 sa až v tretine rezidenčných projektov nepredal ani jeden byt a dopyt je najnižší za posledných 15 rokov. Ceny bytov v novostavbách stagnujú už druhý štvrťrok po sebe.
Prvý štvrťrok tohto roku nepotvrdil optimizmus z januárových vysokých dopytov a takmer tretina rezervácií počas tohto obdobia sa nepremenila na predaj. Až 75 % predaných bytov pripadlo na 15 % projektov z celkového evidovaného počtu 93 developerských projektov.
Aká je ponuka na trhu bytov v novostavbách?
Ponuka nových bytov pritom konštantne rastie už 12 mesiacov a aktuálne dosiahla úroveň viac ako 2 900 voľných bytov, čo je najviac od krízových rokov 2008-2010. Nespôsobil to však väčší prírastok než je bežné, ale výrazné spomalenie dopytu. Najširšia ponuka bytov je v druhom bratislavskom okrese s bezmála tisíc bytmi na predaj.

Developeri ponúkajú najmä overené dvoj a trojizbové byty, ktoré dlhodobo tvoria takmer 70 % ponuky, pričom dvojizbové byty (45 %) prevažujú a medziročne zaznamenali nárast o 3 percentuálne body (Q1 2022 – 42 %), zatiaľ čo trojizbových bytov (24.5 %) medziročne ubudlo (Q1 2022 – 29 %).
Najnižší dopyt za uplynulých 15 rokov a ceny stagnujú
Dopyt v prvom štvrťroku 2023 je najnižší za uplynulých 15 rokov, medziročne klesol v priemere o dve tretiny, pričom najmenšiu zmenu zaznamenal okres BA I, kde je dopyt polovičný oproti minulému roku. Najviac bytov sa predalo v Bratislavskom druhom okrese (Ružinov, Podunajské Biskupice, Vrakuňa) a najnižší predaj zaznamenali projekty v Bratislavskom piatom okrese (Petržalka).
Ceny bytov v novostavbách stagnujú už druhý štvrťrok po sebe. Priemerná cena m2 je na úrovni 3 889 Eur bez DPH, a oproti predchádzajúcemu kvartálu sa takmer nezmenila. V porovnaní s minulým rokom narástla o 200 Eur/m2.

Nie všetky projekty však znížený dopyt zasiahol rovnako a kľúčom k úspechu sa ukazuje pripravenosť produktu z hľadiska namodelovania skladby bytov a výmer na cieľové skupiny.