Vyhľadávanie
Nové hľadanie

Developeri už nie sú mäsiari

28. novembra (www.etrend.sk) - Novostavby budú na slovenskom trhu stále vyrastať, len budú stále lepšie a lacnejšie. Developeri, medzi ktorými už nie sú amatéri, prispôsobia svoju ponuku aktuálnym potrebám kupujúcich a bude pribúdať netradičných riešení. Účastníci diskusie o bývaní na konferencii Stavebného-fóra.sk vidia budúcnosť optimisticky.

„Osvedčilo sa nám dať ľuďom možnosť individuality,“ hovorí Ivan Rolný zo spoločnosti ITB. Firma vo svojom rozostavanom petržalskom projekte Nový Háj umožňuje meniť dispozície, ale aj umiestnenia balkónu, či veľkosť okien. To pritiahlo kupujúcich ešte z papiera.

Podľa Filipa Žoldáka zo spoločnosti Herrys sa nedarí len lacným štartovacím projektom, ale na odbyt idú aj drahšie novostavby. „Medzi developermi už nie sú mäsiari a ďalší neskúsení hráči,“ hovorí. Súhlasí aj Ján Krnáč z investorskej firmy Cresco, podľa ktorého už aj stavebné firmy zamestnávajú lepších a skúsenejších ľudí. Toto všetko má viesť ku kvalitnejším a dostupnejším projektom.

Prenájmy miesto predaja sa neuchytili Zlacňovanie bytov sa spomalilo Pribúda kompromisov, 1,5-izbové byty letia Čoraz dôležitejšie sa stávajú dobré referencie, tvrdí Karin Kučeráková zo spoločnosti Byvano. Klienti sú skúsenejší a konkrétnu kúpu si oproti minulosti dobre premyslia a spočítajú. Vedia, čo robia, aj čo chcú, myslí si Avihou Efrat z izraelskej developerskej skupiny Benuga Slovakia. Veľký nedostatok však vidí najmä v dlhom trvaní povoľovacieho procesu pri novej výstavbe a nejasných pravidlách pri udeľovaní dokumentov.

Bytové novostavby chcú naďalej podporovať aj bankári, spomínajú najmä menšie novostavby v objeme od 20 do 100 bytov. Od klientov budú vyžadovať 15- až 20-percentné zálohové platby a od developera zhruba 30-percentný predpredaj mimo spriaznených osôb a firiem. Priemerná výmera bytov by mala byť niekde na 70 až 75 m2.

„V Bratislave nebudeme podporovať projekty nad 2 400 eur/m2 s DPH,“ spresňuje Pavol Hajdu z VÚB Banky. Slovenská dcéra talianskej matky medzičasom skresala financovanie rezidečného segmentu, kým pred rokom 2009 do tejto oblasti smerovala 40 percent zdrojov, dnes je to len 20, zvyšok ide na komerčné nehnuteľnosti. Okrem pozemkov financujú všetko, v čom vidia budúcnosť a úspech.

Mám veľa kníh  o dizajne. Rád projektujem a navrhujem interiéry a aby som bol v neustálom kontakte, čo nové ponúka trh s realitami neobídem ani stránky s nehnuteľnosťami. Mohol by som pomaly aj školiť maklérov:) ako si vybudovať dobré meno. Aj dobré meno je obchod a človeku nepomôže akákoľvek protekcia ak to dobré meno stratí. Som rád, že HERRYS  nepotreboval zatiaľ žiadnu protekciu.

PhDr. Jaroslav Buček, PhD.
Chcem predať
svoju nehnuteľnosť
Chcem
kúpiť nehnuteľnosť